mäng: Sapikas täitsa katki, kes oskab see aitab.

Probleemid elektri, veermiku või mootoriga?
Post Reply
metsamees
Aktiivne Klubiline
Posts: 603
Joined: Sat Dec 02, 2006 6:28 pm
Maakond: Tartumaa
Location: Tartu
Contact:

mäng: Sapikas täitsa katki, kes oskab see aitab.

Post by metsamees »

Sädet ei ole, Käima ei lähe.

1. Kuidas ma saan kontrollida kas säde on olemas?

2. Miks on süütepoolil lisaks kõrgepingejuhtmele 3 juhet küljes?

3. Kust nad tulevad ja milleks kasulikud on?

4. Mida teeb see valge klots süütepooli küljes?

5. Kuidas süütepooli kontrollida saab?

6. Kuidas ma saan koduste vahenditega kontrollida kas jagaja töötab?

7. Kas jagaja kontaktid on need 4 tk kaane küljes kuhu piibu juhtmed külge lähevad?

8. Kas jagaja kaanel saab midagi viga olla?

9. Aga rootoril?

10. Mis see kondekas on ja mida head ta teeb?


11. Eile kõik töötas a nüüd käima ei lähe. Äkki on süüde vale, keeraks jagajat ja prooviks siis. Kas see on hea mõte? (midagi kuskilt ei logise, kõik poldid on kinni)

12. Kuidas süüdet õigeks panna?

13. Miks läheb karpa küljest jagajasse voolik ?

14. Kui selle vooliku otsast imeda ja samal ajal jagaja kontakte vaadata siis on näha et imemine tõmbab süüte jumala paigast ära. Mis jama see veel on?

15. Ükspäev võtsin kõik küünlajuhtmed küljest ära a enam ei mäleta mismoodi nad olid. Kuidas ma nad õigesti jagaja kaane külge tagasi saan?

16. Selline asi on ka veel et kui starterit anda siis mootor käib ringi aga jagaja ei käi. Mis nüüd puruks on?


Testrit mul ei ole, ei saa ka kusagilt, elektrisüsteemist vea otsimiseks on ainult kontroll lamp ja paar meetrit juhet.


Küsimustele vastuseid tahaks saada privaatsõnumina. Hiljem teen sealt postkastist mingi valiku ja kopeerin igale küsimusele vastuse(koos vastaja nimega) siia teemasse.
Kõik vastajad saavad kuidagimoodi ära märgitud.
Kui foorumi kasutajad soovivad siis riputan kõik selle teema kohta tulnud privaatsõnumid kuhugi netti avalikuks lugemiseks ka üles ja annan siia lingi.
Asja mõte: et oleks üks teema mis aitaks algajal sapikamehel autoga hakkama saada ja et info põhiliste vigade ja nende kõrvaldamise kohta oleks lihtsalt leitav ja käepärast.
Vaatab kuidas asi välja kujuneb aga kui hästi läheb siis on ootamas midagi samasugust starteri, laadimise, pidurisüsteemi, esisilla ja võibolla isegi karpa kohta.
prix
Posts: 66
Joined: Sat Sep 27, 2008 12:02 pm
Contact:

RE: mäng: Sapikas täitsa katki, kes oskab see aitab.

Post by prix »

1.Võta jagaja pealt keskmine juhe ja pane mootori lähedale ~4mm ning sõber annab starterit.Kui sädet näed,siis ta on olemas.2.ja3.klemm P tuleb jagajast,BK-Б on voolu ots,kui süüde sees,BK tuleb starteri pealt või süüte lukust.4.Selle vidina nimi on variaator või lisatakisti,mille takistus sõltub temperatuurist.Aitab väikestel pööretel süütepooli ülekuumenemist ära hoida.Käivitamisel võtab starter palju voolu,siis lühistatakse lisatakisti,et säde oleks tugevam.Nimelt lastakse klemmile BK starteri kasutamisel vool peale.5.Võta klemmil P juhe küljest,keera süüde sisse,kontrolli,kas klemmile BK-Б tuleb vool,pane kõrgepinge juhtme otsa küünal ning suru vastu mootorit,samalajal anna mingi juhtmega klemmile P miinust.Iga kord kui sa P miinusest vabastad peab toimuma säde.Kui ei ühenda klemmid BK-Б ja BK,kui säde on ei toimi lisatakisti.8,9 mõlemad võivad mikroprao kaudu sätet lühistada.10 Vähendab kontaktide sädelemist ja kiirendab katkestust.13 Reguleeritakse süütenurka erinevete koormuste korral(sõltub gaasipedaali asendist).Täna ei viitsi rohkem.
Vihkan roostet.
Jossu
Posts: 1843
Joined: Thu Nov 30, 2006 5:51 pm
Contact:

RE: mäng: Sapikas täitsa katki, kes oskab see aitab.

Post by Jossu »

Tänud Mart, väärt idee.
Kui asi valma siis liigutab ka kuskile õpetuse alla.
"Kujutage nüüd endale ette, et sõidame ülivana ZAZ-iga , naudime ilusat ilma ning miniseelikuid".
Sapi-Vana
Posts: 745
Joined: Sun Nov 02, 2008 8:30 pm
Contact:

RE: mäng: Sapikas täitsa katki, kes oskab see aitab.

Post by Sapi-Vana »

Omalt poolt lisan ühe kõige lihtsama voolutestri retsepti. See toimib muuseas hästi ainult siis kui sa tead, mis juhtmed kuhu peavad minema. Kui sa ei tea, siis on proovimist rohkem.

Aga retsept on järgmine - võta kaks juhtmejuppi, millest üks võiks olla umbes 1,5 m pikk ja teine sihuke lühike. Lühike juhtmejupp pane esilaterna pirni massiklemmi külge ja pikk juhe plussklemmi külge. Veendu, et pirn ise on terve. Muidu ei ole tolku. Lühikese juhtme teise otsa paned nüüd kere külge, mootori külge...suvalisse kohta, mis on ühendatud aku massiklemmiga. Ongi tester töövalmis.

Oletame, et sa ei ole voolu kuskile jõudmises kindel. Nüüd ei ole muud vaja teha, kui keerad vastavat lülitit/hooba/nuppu tööpositsioonile ja pikema traadi otsa paned vastava juhtme väljatulekuklemmi vastu. Kui pirn läheb põlema, siis jebi põhjuseks voolupuudus ei ole. Kui pirn ei sütti, siis on vähemalt üks jebi põhjustest teada - puuduv vool.

Muidugi tasub siis teada, et kuna mootor testimise hetkel ilmselt ei tööta, siis eks akut kurnab see vahend pikema imetlemise juures üsna korralikult. Aga kui ühtegi paremat vahendit ei ole, siis tasub meeles pidada.
von Zapp ehk Sapi-Vana.
metsamees
Aktiivne Klubiline
Posts: 603
Joined: Sat Dec 02, 2006 6:28 pm
Maakond: Tartumaa
Location: Tartu
Contact:

RE: mäng: Sapikas täitsa katki, kes oskab see aitab.

Post by metsamees »

Pole paha, sapikatohtreid kes klubikaaslasele nõuga appi tulevad leidub täitsa mitu. Lisaks siia juba postitanutele murdis küsimustega pead ja kulutas kallist aega vastamisele ka naljamiiz. Teen tema vastustega ka kopi-paste siia:

1. Kuidas ma saan kontrollida kas säde on olemas?
paned näpu piipu ja keegi keerab süüdet.
ok tegelikult, paned lahtise küünla piibu otsa ja küünla vastu mootori keret, arvestama peaks ka muidugi sellega, et ei paneks mootori vastu kohas, kus võib bensiini peal olla-süttimisoht lihtsalt, kuiv koht mootoril otsida

2. Miks on süütepoolil lisaks kõrgepingejuhtmele 3 juhet küljes?
jägajast - et teada millal särtsu anda
+ lihtsalt voolu ka vaja ju
kolmas on ka vajalik, sealt kaudu tuleb voolu poolile startimise hetkel

3. Kust nad tulevad ja milleks kasulikud on?

4. Mida teeb see valge klots süütepooli küljes?

5. Kuidas süütepooli kontrollida saab?
lihtsalt juhtmed külge ja mootorit ringi lasta.

6. Kuidas ma saan koduste vahenditega kontrollida kas jagaja töötab?
mismõttes koduste vahenditega. tegelikult esimese asjana pead vaatama, et konatktid oleks puhtad ja vahepeal ja lahutatud oleksu, 4*pöörde ajal siis.

7. Kas jagaja kontaktid on need 4 tk kaane küljes kuhu piibu juhtmed külge lähevad?

kontaktid on ikka need, alasi ja haamer: need ei ole kaane küljes, keeramise ajal lööb siis haamer vastu alasit.

8. Kas jagaja kaanel saab midagi viga olla?
jah kindlasti, valikuid mitmeid

9. Aga rootoril?
jah

10. Mis see kondekas on ja mida head ta teeb?


11. Eile kõik töötas a nüüd käima ei lähe. Äkki on süüde vale, keeraks jagajat ja prooviks siis. Kas see on hea mõte? (midagi kuskilt ei logise, kõik poldid on kinni)
kui eile töötas hästi ja enam ei tööta, siis ära süüte kallale kindlasti mine, võimalus, et süüde valeks läheb on väga väike, lahtised mutrid siis. kaks peamist põhjust ikka 1. ei saa bena kätte, 2. säde puudu, see võib olla tingitud ka sellest, et olekd juhtumisi mõne juhtme pihta läinud ja juhe katki näiteks

12. Kuidas süüdet õigeks panna?
võtad esimesel silindril küünla maha,
paned näpu augu ette, kui näpp ei mahu siis veini kork, v mida iganes et tunda millal on surve
keerad vändast mootorit ja vaatad millise pöörde ajal on surve esimeses silindris,
silinder surnud seisu
jägaja rootori ots keerata nii, et oleks esimese silinnrdi juures, kaanelt vaatad kuidas olema peab, kus on esimene


13. Miks läheb karpa küljest jagajasse voolik ?
vaakumvoolik, tööpõhimõte selles, et suuremate põõrete juures tekib tugevam vaakum ja sätib süüdet.

14. Kui selle vooliku otsast imeda ja samal ajal jagaja kontakte vaadata siis on näha et imemine tõmbab süüte jumala paigast ära. Mis jama see veel on?
see käibki nii, kui ei teeks seda, vot siis oleks midagi katki

15. Ükspäev võtsin kõik küünlajuhtmed küljest ära a enam ei mäleta mismoodi nad olid. Kuidas ma nad õigesti jagaja kaane külge tagasi saan?

16. Selline asi on ka veel et kui starterit anda siis mootor käib ringi aga jagaja ei käi. Mis nüüd puruks on?
selle küsimuse oleks pidanud kõige ette kirjutama ja rohkem poleks vaja olnudki, ega täpselt ei tea, aga mõni võll katki, hammasratas. milles täpne viga ei oska nii öelda.

Kõik jutt õige, aga omaltpoolt lisaks paar asja täpsustamiseks:

Tingimata ei pea sõber abiks olema et starterit anda. Süütevõtmeni küll oma käed ei ulata kui mootori juures tegutseda aga starteri relee on tegelikult väga mugavas kohas. Ettevaatust ainult käigukangiga et käiku sees ei oleks kui tagantotsast mootorit käivitama hakata!

12. süüte sättimise küsimus.
Tingimata ei pea küünalt maha keerama, esimese silindri survetakti näeb ära ka kui jagaja kaan on maas. Kui rootori ots on enamvähem esimese küünlajuhtme kontakti poole on õige ring, kui täpselt teisele poole siis tuleb vändaga 1 täisring peale teha.
Edasi tuleks vaadata hoopis mootori otsas geneka rihmaratast, sellel on peal 2 kriipsu. Kui vändaga keerata siis see mis esimesena tuleb on täpselt õige aeg esimsesele silindrile sädet anda. Märk peab olema kohakuti mootoril oleva kriipsuga. Kui märgid rihmarattal ja mootoril on täpselt ühele joonele aetud tuleks jagaja korpust keerata nii et satuks täpselt kontaktide avanemise hetkele.(NB ! rootoril on loks sees nii et sellega tuleks arvestad, igaüks ise mõtleb välja kummalepoole serva rootorit käega hoida tuleks). Selle töö juures on heaks abivahendiks kontroll lamp või siis kasvõi see kapotivalgustuse lamp mis igal sapikal standardvarustuses on + meeter juhet. Kui süüde on sees ja jagaja kontaktid avatud siis pirn mis on ühte otsa pidi keres ja teist juhet pidi jagaja küljes kondekaga sama klemmi all põleb.
Pikk jutt lühidalt: süüte õigeks panemine on jagaja sättimine nii et pirn süttiks täpselt siis kui märgid rihmarattal ja mootoril on kohakuti(1 sil. survetakti ajal).

See on teooria, praktika on see et mõtle 2 korda järgi enne kui töötaval autol süüdet paremaks sättima lähed, küllalt on juhuseid kui märgid on valesti viilitud vms. ja tegelikult valged inimesed sätivad süüdet stroboga aga seda pole ju igal sapikamehel alati käepärast.

16. Kõik võllid ja hammasrattad peale nukkvõlli otsas oleva hammasratta on metallist, nukkvõlli otsas aga istub tekstoliidist hammakas mis pidavat aitama mootorit natukenegi vaiksemaks teha. Idee on hea, mingi aja see hammasratas töötab aga igaljuhul on tal aegajalt kombeks ka mõned hambad maha visata ja siis on nukkvõll + jagaja paigal. Nö. tema ongi nõrgim lüli.
Last edited by metsamees on Tue Jan 20, 2009 11:00 pm, edited 1 time in total.
metsamees
Aktiivne Klubiline
Posts: 603
Joined: Sat Dec 02, 2006 6:28 pm
Maakond: Tartumaa
Location: Tartu
Contact:

RE: mäng: Sapikas täitsa katki, kes oskab see aitab.

Post by metsamees »

Kodanikud prix, Sapi-Vana ja najlamiiz võib julgelt sapikaga jõuluvanale järgi saata kui põhjapõdrad mõni aasta streikima peaks, mingi väikse sädeme vea pärast sõit katki ei jääks.

Maru hea kui vastused saabuks esialgu privaatsõnumina, siis ei vaata mõned hiljem ärkajad et pointless, keegi juba kogu jutu ära kirjutanud.
Kui kellelgi on midagi lisada et kokku saaks jutu mis täielikult seletab lahti sapika laadimisega seonduva siis on see ainult teretulnud. Mingi aja pärast kopeerin postkastist siia, arutame läbi ja paneme laadimise otsimise õpetuse kokku. Tänud juba ette ära kõigile kes sel teemal ajusid liigutada viitsivad.

Level 2 Nüüd aga on lugu järgmine, juhtus selline loll asi sapikal kadus laadimine ära ja see tekitas terve rea küsimusi.


1. Misasi see alalisvool ja mis vahelduvvool on?

2. Kas sapikal on vahelduvvoolu või alalisvoolu generaator?

3. Kus asub sapika generaator?

4. Kustkaudu sapika generaatori poolt toodetud elekter tarbijateni jõuab?

5. Kas ilma akuta on võimalik sapikas käima vändata kui mingi eriti kiire kalevipoeg vända otsa panna? Teoreetiliselt ju genekas teeb kaa voolu kui ringi ajada niiet akut polegi vaja.

6. Miks on sapika generaatorile niipalju juhtmeid külge vaja? must, kollane, 2 pruuni lisaks veel jäme juhe kust tegelikult vool välja tuleb.

7. Rootor, staator, harjad, dioodsild. Mis need veel on? Kust tegelikult siis vool ikkagi tuleb?

8. Mismoodi see tehtud on et mootori täistuuridel on laadimispinge enamvähem sama mis poole madalamatel pööretel?

9. Kas ilma releedeta on võimalik generaatorit kontrollida?

10. Miks on üldse kahte releed vaja genekaga ühendada?

11. Kas on võimalik et genekas tegelikult laeb aga kontrolltuli armatuuris ikka põleb punaselt?

12 Mis juhtub siis kui ergutuspinge otse ilma releeta genekale peale anda?

13. Milline relee hoolitseb selle eest et ergutusvoolu parasjagu oleks?

14. Milline relee blokeerib starteri ja kustutab laadimistule kui generaatorist voolu tuleb?

15. Kuidas ma saan kiirmeetodil kontrollida kas viga on generaatoris või releedes?

16. Kuidas harjasid vahetada saab?

17. Viimane, trikiga küsimus: Kas on võimalik et talvel kui kogu laadimissüsteem on täiesti 100% töökorras võib Tallinn-Tartu otsaga täiesti laetud aku sapika peal tühjaks saada kui armatuuris ei põle sõidu ajal ühtegi kollast ega punast tuld?
kelluke100
Posts: 60
Joined: Fri Jan 30, 2009 4:28 pm
Contact:

RE: mäng: Sapikas täitsa katki, kes oskab see aitab.

Post by kelluke100 »

Ilmselt sul viga leitud ja eelnevalt on üks tõenäolisi põhjusi ka läbi käinud nimelt pakun ka nuka otsas asuva jaotushammasratta purunemist(hammaste kulumist) ,selle vahetamine võttis omal ajal aega ~3t ,aga eeldusel ,et on juba ükskord enne kogu töö läbi tehtud ja nüüd on vajalikud riistad ja tõmits(ad) olemas.Elektriasjadest ei hakka rääkima,siin juba ka osa vastuseid olemas aga juhiks tähelepanu ühele suurepärasele raamatule Kalju Aleksius"Autode elektriseadmed"kirjastus Valgus,Tallinn 1977a.,seal on väga põhjalikult kõik tol ajal levinud vene autode elektriasjadesse puutuv ära seletatud ,kuid kui kõigest täpselt aru ei saa ,siis oskad vähe täpsemalt päridagi ja saad ehk vastustest ka paremini sotti.kui õieti mäletan siis veel hiljaaegu müütas seda keegi osta.ee oksjonil.Edu remondil.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests