Tänane kuupäev Teisipäev Nov 29, 2022 4:11 pm
Muuda fondi suurust
Sapikaklubi Sapikahuvilsed kohtuvad siin!

Tehniline

Mootori ümberehitus vol2

Probleemid elektri, veermiku või mootoriga?

Mootori ümberehitus vol2

PostitusPostitas AhtiH » Kolmapäev Sept 14, 2016 7:46 pm

Mootor vol 2 on alustamisel ja õige teha selle jaoks uus teema.

Jätk siis sellele teemale siin: viewtopic.php?f=9&t=1613
Kõik vana mootoriga seonduv sinna ja siin teemas siis uue mootoriga seotud.

Uut mootorit hakkan siis nullist ehitama. Hetkeseisuga tuleb vanalt mootorilt üle ainult Megasquirt juhtplokk. Kõik muu plaanis teha nullist uus. Püüan rakendada hästi toiminud asju kuid paremas kuues ja vältida probleeme tekitanud asju.

Eesmärgiks on saada korralikult töötav seade, mis näeks ka viisakas välja.

Et asi liiguks siis püüan endale ka mingit tähtajad panna.

Mootor võiks autole külge saada 1. maiks 2017 kuid pigem teen kauem kui viskan poolpiduse asja vahele.

Faas 1 (tähtaeg 1. oktoober 2016)
* Plokk puhastada mustusest
* Kõik silindripea poldipesad plokis TimeSert keermehülssidega üle teha
* Puurida ja keermestada õlikanali avad, mis on vajalikud andurite ning õlijahuti jaoks
* Plokk soodaga üle pritsida ning värvida
AhtiH
Aktiivne Klubiline
 
Postitusi: 1462
Liitunud: Reede Juun 04, 2010 11:50 am
Asukoht: Tallinn

Re: Mootori ümberehitus vol2

PostitusPostitas sapikafänn » Neljapäev Sept 15, 2016 7:55 am

Ootan järjejuttu koos pildimaterjaliga huviga.
Igatahes soovin edu ja jõudu!
sapikafänn
Aktiivne Klubiline
 
Postitusi: 198
Liitunud: Pühapäev Okt 19, 2014 2:05 pm
Asukoht: Tartu

Re: Mootori ümberehitus vol2

PostitusPostitas AhtiH » Reede Sept 16, 2016 7:31 am

Regulaarne järjejutt võiks tulla küll ja eks saab ka pilte.

Kas tegu saab olema draama, komöödia, põnevus, tragöödia või nende kõigi segu ei tea veel keegi 8)


Eile otsisin välja ploki mille peale ehitama hakata. Enda üllatuseks leidsin kolm plokki ja ühe komplektse mootori. Kõige puhtamal plokil oli paraku nukkvõlli tagumine ava liialt kulunud. Korraks mõtlesin puksi sisse treida kuid lihtsam ikkagi korralik plokk võtta.

Faas ühte lisandus veel ploki puhastamine soodapritsiga ning ploki värvimine.
AhtiH
Aktiivne Klubiline
 
Postitusi: 1462
Liitunud: Reede Juun 04, 2010 11:50 am
Asukoht: Tallinn

Re: Mootori ümberehitus vol2

PostitusPostitas pooltelg4 » Esmaspäev Sept 19, 2016 9:31 am

Väga hea, oled teistele eeskujuks.
Korralikult, ökonoomselt ja remondivabalt töötava sapika mootori eelduseks ongi puhtus, korralik montaaz ja põhjalik ümberehitamine. ;)
Pilt
Pilt
pooltelg4
 
Postitusi: 684
Liitunud: Esmaspäev Aug 18, 2008 9:47 am
Asukoht: Abja-Paluoja / Viljandi

Re: Mootori ümberehitus vol2

PostitusPostitas AhtiH » Esmaspäev Sept 19, 2016 10:17 am

Korralikult, ökonoomselt ja remondivabalt töötava sapika (nii palju kui selline asju sapika puhul üldse võimalik on) saab ka täiesti ilma mingi ümberehituseta.

Pigem ütleks, et ümberehitus tekitab võimalikke riske juurde.
AhtiH
Aktiivne Klubiline
 
Postitusi: 1462
Liitunud: Reede Juun 04, 2010 11:50 am
Asukoht: Tallinn

Re: Mootori ümberehitus vol2

PostitusPostitas AhtiH » Laupäev Sept 24, 2016 7:04 pm

Ei ole asjad liikunud nii kiiresti kui tahaks. Keermehülsid sain juba mõnda aega tagasi kätte kuid paigaldustööriistad tulid alles eile.

DSC_0092.JPG


Hülsse on kahe pikkusega. Pikemad (mida ka kasutan) on 20 mm. Tikkpoldi enda keere on 28mm aga see ei lähe päris lõpuni sisse ka. Umbes 5mm võiks hülss pikem olla aga tugevusega probleeme siiski ei tohiks olla. Kestis ju 10mm pikk Helicoil ka tegelikult üsna hästi.

Esmalt puurisin vanad augud üle 9 mm puuriga, siis 9,5 mm puuriga ja siis komplektis oleva 10,3 mm puuriga. Eelmise plokiga läks puurimine nihu. Augud tulid viltu ja seetõttu vaatasid kõik tikkpoldid ka eri suunas. Seekord tahtsin seda vältida. Algselt oli plaan pingis augu lasta aga ei mahtunud plokk vahele. Seega tegin hoopis ettejuhtuvast alumiiniumitükist suunava puksi. Kõige parem sellega lasta ei olnud ja tundus, et sai üsna hea.

DSC_0095.JPG
DSC_0097.JPG
DSC_0099.JPG


Kui augud puuritud siis lasin komplektis oleva tööriistaga süvendi sisse, et keermehülss üle tasapinna ei jääks.

DSC_0101.JPG


Järgnes ava keermestamine. Selle jaoks puurisin puksile suurema ava sisse, et keermepuur täpselt sisse mahuks. Sellega oli üllatavalt lihtne puur otse sisse saada.

Ja siis juba hülsid sisse jällegi eritööriistaga. Hülsid tehtud selliselt, et sisse keerates pressib hülsi alumise otsa tihedalt kinni. Hülss jääb tihendalt ja liikuma ei hakka.

DSC_0105.JPG



Ilmselt oleks neid hülsse võimalik panna ka ilma nende eritööriistadeta kuid läksin kindla peale.
Kõigi 16 augu tegemiseks kulus poolteist tundi.
Sul pole õigusi, et siin postituses manuseid näha
AhtiH
Aktiivne Klubiline
 
Postitusi: 1462
Liitunud: Reede Juun 04, 2010 11:50 am
Asukoht: Tallinn

Re: Mootori ümberehitus vol2

PostitusPostitas AhtiH » Laupäev Sept 24, 2016 7:07 pm

Varasemalt puurisin ja keermestasin avad õlijahutuse jaoks. Põhimõte sama nagu eelmisel mootoril.

viewtopic.php?p=18851#p18851

Tuleb ainult mingi frees valmistada, millega saaks avade ääred tasapinnaliseks muidu ei jää tihend pidama. Mõte olemas kuid nüüd tuleb kuidagi valmis ka teha.
AhtiH
Aktiivne Klubiline
 
Postitusi: 1462
Liitunud: Reede Juun 04, 2010 11:50 am
Asukoht: Tallinn

Re: Mootori ümberehitus vol2

PostitusPostitas AhtiH » Teisipäev Okt 04, 2016 8:12 pm

Nii umbes 30 tikkpolti tuli üle vaadata, et leiaks 16 sirget. Kõveraks läksid nad muidugi välja keerates kuna olid lihtsalt nii tugevasti kinni.

Ükski poltidest aga keermehülsside sisse ei läinud. Ei tea kas vene ajal oli keere teine või mis. Meenus kohe Indreku saaga mingi aeg tagasi.

Naljakas, et helicoiliga seda muret ei olnud. Igatahes keermestasin kõikidel poltidel ploki poolse keerme üle. Ülemise otsa poole omasid polnud vaja teha kuna sinna läks mutter ilusti otsa.
AhtiH
Aktiivne Klubiline
 
Postitusi: 1462
Liitunud: Reede Juun 04, 2010 11:50 am
Asukoht: Tallinn

Re: Mootori ümberehitus vol2

PostitusPostitas marek » Pühapäev Okt 09, 2016 10:51 am

Huvipärast küsiks, et kas gaasijaotusmehhanismi hammasratasülekanne jääb tekstoliithammasrattaga? See tundub üks nõrgemaid lülisid olevat antud mootoris.
Siit lähtuvalt peaks iseenesest olemas olema (kas ka saada?) ka metallist hammasrattaid:
https://www.drive2.ru/l/288230376152673699/
Pilt
marek
 
Postitusi: 661
Liitunud: Pühapäev Dets 03, 2006 1:59 pm

Re: Mootori ümberehitus vol2

PostitusPostitas AhtiH » Pühapäev Okt 09, 2016 6:54 pm

Ma olen seda varasemalt erinevate nurkade alt vaaginud ja siiski ei ole näinud põhjust selle asendamiseks. Minult isiklikult on olnud tekstoliidiga probleem ühe korra kui see südamikust liikuma hakkas. Kusjuures mootor töötas edasi.
Postitus viewtopic.php?p=15485#p15485 ja viewtopic.php?p=15494#p15494

Mõte selles, et see hammasratas tehti põhjusega tekstoliidist. Kui vaadata siis väntvõlli hammasratas on terasest ja nukkvõlli oma tekstoliidist. Tasakaalustuvõlli hammasratas on samuti terasest aga seda vedav hammasratas väntvõlli küljes alumiiniumist.

Pole insener aga üks põhjus on kindlasti müra. Kaks terashammasratast hakkavad sellises kohas kolisema ja muud häält tegema. Tänapäeva masinatel on hammasratasülekandega (ilma ketita) mootoritel kasutusel kaheosalised hammasrattad. Väikse osa hammasrattast on vedru pinge all ning seega on hambuvusel lõtk välistatud.

Ei tea kui palju see rolli mängib sapika mootoril, mis on niigi lärmakas aga siiski. Teine põhjus võib muidugi olla tootmishälved. Ehk siis kui kahe hammasratta hambuvus veidi paigast siis terashammasratastega tekib probleem samas aga pehmemast materjalist hammasratas (tekstoliit, alumiinium) kulub ise parajaks.

Kui tekstoliiti üldse asendada siis pronksist rattaga aga kindlasti mitte terasest. Seni kuni tekstoliiti aga saadaval on ning seda piisavalt tihti vahetada siis ei tohiks probleemi olla.
Mul väga õhukeseks kulunud hammastega tekstoliite "prügikastis" päris mitu. Aga samas nad kõik töötasid.

Ma olen sõitnud 36 tuhat kilomeetrit küll erinevate mootoritega. Viimane kord võtsin lahti 16 000 km tagasi enda poolt remonditud mootori. Tekstoliit oli nagu uus.
AhtiH
Aktiivne Klubiline
 
Postitusi: 1462
Liitunud: Reede Juun 04, 2010 11:50 am
Asukoht: Tallinn

Re: Mootori ümberehitus vol2

PostitusPostitas AhtiH » Laupäev Okt 15, 2016 6:42 pm

Plaan plokk soodapritsiga puhtaks lasta ja siis ära värvida ei ole sujunud nii nagu tahaks. Tööstusliku prtitsiga tehtud plokk oli täitsa enamvähem aga selle hobipritsiga peab ikka kõvasti vaeva nägema. Plokk päris kõvasti oksüdeerunud kohati kuid enamvähem puhtaks sai. Kas ma ikkagi värvin või mitte seda ma veel ei tea.

Kuu lõpuks peaks jõudma kohale Lada kolvid, mis sisse lähevad. Kuna Mahle-t enam saada pole siis tellisin Nüral kolvid. Kui need käes siis läheb kogu komplekt (kolvid, kepsud, väntvõll, hooratas, rihmaratas) tasakaalustamisse. Vaatab siis kui hästi või halvasti sellega seis on. Loodetavasti tasub ikka ära. Võibolla selle mootori puhul üle pingutamine aga juba sportlikust huvist lasen ära teha.
AhtiH
Aktiivne Klubiline
 
Postitusi: 1462
Liitunud: Reede Juun 04, 2010 11:50 am
Asukoht: Tallinn

Re: Mootori ümberehitus vol2

PostitusPostitas AhtiH » Laupäev Okt 29, 2016 4:35 pm

Vahepeal on liiga vaikne olnud. Natuke olen ikka teinud kuid mitte piisavalt.

Igatahes see nädal jõudsid kolvid kohale. Loodetavasti nädala alguses leian aega, et lukurõngaste sooned sisse treida ja siis saab juba kogu komplekti tasakaalustamisse viia.

Täna lammutasin laiali ühe mootori kust siis puuduolevad kepsud endale sain.

Vaikselt peab hakkama päid ette valmistama. Otsust ei ole veel sündinud kui palju seekord maha freesin kuid midagi ikka. Lisaks on plaan juhtpuksid välja vahetada ja panna siis sellised kuhu saab klapisääretihendid ka istutada. Ja no muidugi on vaja ka klapipesad lõigata ning uued klapid sisse panna.

Võrreldes eelmise mootoriga, kus pihustid olid kollektori küljes, on seekord plaan pihustid panna otse silindripea sisse, et saaks parema nurga pihustamiseks. Enne pihustas peaaegu täisnurga alla ja otse vastu kollektori seina.
AhtiH
Aktiivne Klubiline
 
Postitusi: 1462
Liitunud: Reede Juun 04, 2010 11:50 am
Asukoht: Tallinn

Re: Mootori ümberehitus vol2

PostitusPostitas AhtiH » Laupäev Okt 29, 2016 6:17 pm

Hakkas ikka kripeldama, et päeval ei saanud juhtpuksi välja võtta seega käisin poes ja ostsin M8 keermelatti 10.9 tugevusega ning tegin tööriista.

Otsas mutter, mille lasin treipingis 13mm välismõõtu. Keermelatt koos mutriga klapitaldriku poolt juhtpuksi sisse ning teisele poole otsa sapika kolvi sõrm, seib ning uus mutter.

Pinge peale keeratud ning väike löök haamriga altpoolt ja hakkas liikuma. Edasi juba mutrit keerata ja väljas ta oligi. Originaalis on muidu ette nähtud pead kuumutada ja siis välja lüüa. Ilmselt suurt vahet pole tulemuses aga nii tundus mulle lihtsam.

Keermelatt oli siis 10.9 tugevusega. Alla tegin mutri alguses ehituspoe 8.8 tugevusega asjast aga sellel tuli keere maha. Siis võtsin ilmselt sama tugevusklassiga mutri, mis pärit mingi Volvo küljest ja see pidas vastu. Ülemisele otsale määret ka vahele.

DSC_0141.JPG


Ja nüüd strateegilised mõõdud.
Sisemõõt 8,00 mm
Pikkus 54,5 mm
Välismõõt 14,04 mm
Pea sees oleva osa pikkus 29 mm
Klapivedru pool peast välja ulatuv osa 16 mm

Nüüd tuleb ainult sobiv asendus otsida. Originaal on kas terasest või malmist. Nüüd on ainult küsimus kas asendusosa samast materjalist või pronksist.

Vaatasin, et põrnikal on originaalis pronksist seega ilmselt läheb sama variant käiku.
Sul pole õigusi, et siin postituses manuseid näha
AhtiH
Aktiivne Klubiline
 
Postitusi: 1462
Liitunud: Reede Juun 04, 2010 11:50 am
Asukoht: Tallinn

Re: Mootori ümberehitus vol2

PostitusPostitas AhtiH » Laupäev Okt 29, 2016 7:01 pm

Tellisin ära juhtpuksid AE koodiga VAG96187

Sisemõõt 8,02 mm
Välismõõt 14,06 mm
Pikkus 55 mm

Ning klapisääretihendid Elring koodiga 104.380
AhtiH
Aktiivne Klubiline
 
Postitusi: 1462
Liitunud: Reede Juun 04, 2010 11:50 am
Asukoht: Tallinn

Re: Mootori ümberehitus vol2

PostitusPostitas AhtiH » Laupäev Okt 29, 2016 10:27 pm

Nii palju veel lisaks, et tellitud juhtpuksid on siiski malmist.

Pronksist sobivad leidsin ainult BMW mootorratta omad ja nende saadavus on juba keerulisem ning hind ebameeldivam.

Ja tundub, et peab siiski hakkama päid kuumutama ja juhtpukse külmutama parema tulemuse saavutamiseks. Ja siis pärast 8mm hõõritsaga üle käima.
AhtiH
Aktiivne Klubiline
 
Postitusi: 1462
Liitunud: Reede Juun 04, 2010 11:50 am
Asukoht: Tallinn

Järgmine

Mine Tehniline

Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 2 külalist

cron