Mootor tänapäevaseks

Probleemid elektri, veermiku või mootoriga?
Post Reply
AhtiH
Aktiivne Klubiline
Posts: 1462
Joined: Fri Jun 04, 2010 11:50 am
Maakond: Harjumaa
Location: Tallinn
Contact:

Re: Mootor tänapäevaseks

Post by AhtiH »

DSC_4058.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
AhtiH
Aktiivne Klubiline
Posts: 1462
Joined: Fri Jun 04, 2010 11:50 am
Maakond: Harjumaa
Location: Tallinn
Contact:

Re: Mootor tänapäevaseks

Post by AhtiH »

zaz-mootor.png
Vändal 27 hammast, tekstoliidil 54 hammast. Üks hammas mööda = 13,3 vända kraadi.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
AhtiH
Aktiivne Klubiline
Posts: 1462
Joined: Fri Jun 04, 2010 11:50 am
Maakond: Harjumaa
Location: Tallinn
Contact:

Re: Mootor tänapäevaseks

Post by AhtiH »

Laon mootorit kokku ja valdab tavapärane arusaamatus kuidas siis olema peaks.

Erinevates raamatutes on erinevad pildid. Hetkel ajasin omavahel kokku väntvõlli ja tekstoliidi märgid kuid pole kindel kas see ikka õige. Enne lahti võtmist oli sama moodi.

Ühel pildil on tekstoliidi kiilusoon samal joonel märgiga ja teisel 2 hammast eemal.

Vända kiilusoon peaks olema samal joonel hamba põhjaga aga mul hamba harjaga. Lisaks ühel pildil märk 3 hammast kiilusoonest ja teisel neli.

Peab vist hakkama ise gaasijaotusfaaside diagrammi järgi kraade mõõtma.
AhtiH
Aktiivne Klubiline
Posts: 1462
Joined: Fri Jun 04, 2010 11:50 am
Maakond: Harjumaa
Location: Tallinn
Contact:

Re: Mootor tänapäevaseks

Post by AhtiH »

Mootor endiselt pukis aga esmaspäeva hommikuks peab auto küljes olema ja töötama.

Kuna paigaldan välise õlijahuti ja väline õlifilter ka juba aastaid ootamas siis tegin õli liikumise tee veidi ringi. Otsustasin originaaljahuti täiesti ära kaotada ja nüüd on seal avades pimedad ees. Teoreetiliselt peaks nüüd rohkem õhku minema silindrite juurest läbi (vana radika juurde tuleb plekist sein ette).

Lisaks peaks pisut suurenema ka õlirõhk. Enne voolas ju läbi radika õli otse karterisse. Seal küll "düüs" ees aga paras rõhukadu ikkagi. Nüüd pimeda tõttu peaks rõhk suurenema kuid väline õlifilter tekitab mingil määral rõhulangust ikkagi. Samas summa summaarum peaks õlirõhk olema suurem. Seda siis just eriti kuuma õliga.

Pilt räägib rohkem kui tuhat sõna seega väike illustratsioon.
zaz-orig.png
pime.png
Mootorisse läksid ainult uued kolvirõngad. Saaled jätsin siiski vanad. Kaks tikkpolti tulid pingutades välja (Helicoilid juba varasemalt sees) kuid need said lapitud. Põhiviga helicoilidega oli see, et sisse said liiga lühikesed. Nimelt 1,5 diameerist ehk siis u 15mm pikad. Võiks aga olla sama pikad kui tikkpoldi keere. Ühe väljalaskeklapi vahetasin ka ära kuna mingil arusaamatul põhjusel olin pannud sisse sellise kuhu oli sälk sisse lõigatud. Ehk oli see ka minu detonatsiooni põhjuseks.
klapp.png
Kui eelmine kord kasutasin palju silikooni ja osad tihendid tegin paraniidist siis see kord enamus tihendid tihendipapist ja ainult ühte kohta läks silikooni. Tihendipappi ostsin erineva paksusega Tööriistamaketist. Kaelustihendid ka loomulikult uued ja tõukurvarrastele läksid samamoodi kaelustihendid. See variant oli ka enne kasutusel ja on ennast igati õigustanud. Tihendi mõõduks 17x27x7.
pesa.png
tihend pesas.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
sapikafänn
Aktiivne Klubiline
Posts: 198
Joined: Sun Oct 19, 2014 2:05 pm
Maakond: Tartumaa
Location: Tartu
Contact:

Re: Mootor tänapäevaseks

Post by sapikafänn »

Kas su mootoril oli probleeme temperatuuriga(jahutamisega),et selle välise õlifiltri ja radika paned? Kui süüde, küttesegu paigas ja ribid(õliradikas) puhtad, siis ei tohiks ju temperatuuriga probleemi olla. Algul oli enda kollasele autole ka plaan see panna, aga kui punase sapikaga sõitsin, siis polnud kunagi temperatuuriga mingit jama. Mul juba radikaski olemas.
Last edited by sapikafänn on Sat Apr 16, 2016 5:49 am, edited 1 time in total.
AhtiH
Aktiivne Klubiline
Posts: 1462
Joined: Fri Jun 04, 2010 11:50 am
Maakond: Harjumaa
Location: Tallinn
Contact:

Re: Mootor tänapäevaseks

Post by AhtiH »

Väline õlifilter ikka õli puhastamiseks mõeldud (iseasi kui palju seda vaja) aga välisel jahutusradiaatoril mitu põhjust.

Otseselt temperatuuriga mul probleeme pole olnud samas ma ei tea kui õigesti/valesti näidik näitab. Suvel sõites tõusis ikka 110 peale ära ja kui pikalt 100-110 km/h sõita siis oli tunda kuidas jõud hakkas raugema võrreldes näiteks 90 kraadi õliga.

Eestis sõites pole probleeme olnud aga väljamaal kohati küll. Ja plaanis üks üsna raske sõit seega miks mitte. Lisaks mida kõrgem temperatuur seda vedelam õli seda madalam õlirõhk.

Teiseks aitab väline radiaator (ja originaali kaotamine) talvel (ja üldse jahedama ilmaga) temperatuuri üles saada kiiremini ja kõrgemale. Kuna ventilaator tuleb temperatuuri järgi juhitav siis ei toimu jahutamist enne kui vaja.

Ja no mul veidi rohkem jõudu ka sealt välja võetud ning surveaste suurem. Aga eks katsed näitavad kui hea või halb mõte see on.
DSC_4081.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
metsamees
Aktiivne Klubiline
Posts: 603
Joined: Sat Dec 02, 2006 6:28 pm
Maakond: Tartumaa
Location: Tartu
Contact:

Re: Mootor tänapäevaseks

Post by metsamees »

Kas sul need kaelustihendid on mingid erilised kuumakindlat tõugu või lihtsalt mõõdu järgi valitud ? Ma proovisin siin kah paar nädalat tagasi otsimas käia, aga asi lõppes sellega, et standard kraam pidi max 120 kraadi kannatama, kõik üle selle on juba eritellimus ja võimalik et mitukümmend € tükk.
AhtiH
Aktiivne Klubiline
Posts: 1462
Joined: Fri Jun 04, 2010 11:50 am
Maakond: Harjumaa
Location: Tallinn
Contact:

Re: Mootor tänapäevaseks

Post by AhtiH »

Täitsa tavalised on. Ei ole isegi mõelnud selle peale, et peaks mingid eriti kuumakindlad olema.

Ja kui 120 kraadi kannatab siis küll ja veel varu. See koht seal nii kuumaks ei lähe kui just vent seisma ei jää ja tuimalt edasi ei sõida.
sapikafänn
Aktiivne Klubiline
Posts: 198
Joined: Sun Oct 19, 2014 2:05 pm
Maakond: Tartumaa
Location: Tartu
Contact:

Re: Mootor tänapäevaseks

Post by sapikafänn »

Kuna sa orig. genekat ei kasuta, siis võiks ju selle sisu minema visata ja selle sisse panna elektriliselt juhitava ventilaatori. Siis oleks talvel suurem efekt, saaks mootori kiiremini soojaks. Selline mõte tekkis teha oma autole talveks.
AhtiH
Aktiivne Klubiline
Posts: 1462
Joined: Fri Jun 04, 2010 11:50 am
Maakond: Harjumaa
Location: Tallinn
Contact:

Re: Mootor tänapäevaseks

Post by AhtiH »

Olen sellele mõelnud aga tahaks sinna originaal korpusesse panna mõne võimsama lääne generaatori.

Või siis teha nii nagu Porschel kus vent ja genekas eraldi ja erinevate kiirustega.
AhtiH
Aktiivne Klubiline
Posts: 1462
Joined: Fri Jun 04, 2010 11:50 am
Maakond: Harjumaa
Location: Tallinn
Contact:

Re: Mootor tänapäevaseks

Post by AhtiH »

Versioon 0.1 on õlijahutusest valmis.

Täna (jahe ilm) tegin 35 km sõidu peamiselt maanteel ning sain õli temperatuuri 90 kraadi peale näidiku järgi. Mõõtsin termokaameraga ka üle aga ei mäletagi palju oli aga 90 ja 100 vahel igatahes.

Seda siis olukorras, kus originaal õliradikas on küljest ära võetud ja välisel õliradikal jahutavat ventikat ei olnud. Ehk siis sundjahutust õlil ei olnud. Eks Pärnu sõiduga saab parema pildi ette ja siis juba vent ka tööle.

Lahendus siis selline kus õlipumbast tulev õli suundub mootori plokist välja voolikusse ja sealt edasi õlifiltrisse. Õlifiltri küljes on ka termostaat mis hakkab sulguma 74C ja täiesti kinni 78C juures. Kui termostaat on lahti siis voolab õli otse mootorisse. Kui termostaat on kinni siis jookseb õli läbi õlijahuti ja siis mootorisse.
õlifilter.png
Voolikuks on Hydroscand CoolOil mis kannatab -40C kuni +140C temperatuuri. Mootori küljes ühendused Banjo tüüpi.

Ventilaatori on hetkel ühendatud lihtsalt lüliti alla. Kuna termostaat on vahel siis põhimõtteliselt võivad ka kogu aeg töötada. Ilmselt lähevad kütusepumbaga sama relee alla hetkel ja kui tahtmist, vajadust ja viitsimist on siis teen automaatselt juhitavaks. Kasutusel on kaks 120mm arvutiventilaatorit. Ühe võtsin leiduvast arvuti toiteplokist aga see väga puhuda ei jaksa ja teise ostsin uue. See puhub kirjade järgi 133 CFM ehk siis 226 kuupmeetrit tunnis. Püüan teiseks leida veel võimsama.
ventikas.png
Ja üldplaan:
üldplaan.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
sapikafänn
Aktiivne Klubiline
Posts: 198
Joined: Sun Oct 19, 2014 2:05 pm
Maakond: Tartumaa
Location: Tartu
Contact:

Re: Mootor tänapäevaseks

Post by sapikafänn »

Õlifilter sul üsna kõrgele pandud. Kuna igal pumbal on tähtis parameeter ka tõstekõrgus, siis kas orig. pump on piisavalt võimas, et seda õli seal edasi liigutada? Või plaanid panna veel lisapumba?
Aga muidu hea tulemus, saavutada üsna kiiresti normaalne mootori töötemperatuur.
AhtiH
Aktiivne Klubiline
Posts: 1462
Joined: Fri Jun 04, 2010 11:50 am
Maakond: Harjumaa
Location: Tallinn
Contact:

Re: Mootor tänapäevaseks

Post by AhtiH »

Mõtlesin selle peale jah aga kuna ruumiga on kehvasti siis läks hetkel nii. Päris põhja alla ei taha ka panna kuna seal lendab kogu aeg tolm ja pori. Isegi kui õlifiltri paneks siis jahuti ikka kõrgemal. Ja ega jahuti pole hetkel oluliselt madalamal kui õlifilter.

Rõhuga on probleem küll kuna täna 100C õliga õlituli vilkus madalal pöördel.

Võrreldes eelmise süsteemiga on muidugi muutujaid mitu. Hetkel sees 5W40 mitte 10W60 õli. Enne oli lääne õlirõhulüliti aga hetkel vene originaal. Õlipump sai uue tihendi aga kuna seda imepeenikest ei olnud (ja paberit ei tahtnud panna) siis läks veidi paksem.

Mitu asja tahaks ringi teha ja manomeetri ka külge panna, et näeks reaalset rõhku. Jahuti ja filtri aga üritaks jäta hetkel nii.

Õlipumpa lisaks ei paneks kuid tahaks originaalpumba suuremaks teha nagu viidatud siin: viewtopic.php?p=17573#p17573
sapikafänn
Aktiivne Klubiline
Posts: 198
Joined: Sun Oct 19, 2014 2:05 pm
Maakond: Tartumaa
Location: Tartu
Contact:

Re: Mootor tänapäevaseks

Post by sapikafänn »

Kui temperatuur oli 100C, kas siis jahutusventikas ka töötas? Et kui vent tööle panna kui kiiresti siis sul õli temperatuur langeb praeguste ilmadega?
AhtiH
Aktiivne Klubiline
Posts: 1462
Joined: Fri Jun 04, 2010 11:50 am
Maakond: Harjumaa
Location: Tallinn
Contact:

Re: Mootor tänapäevaseks

Post by AhtiH »

Ventilaator seisis tänasel sõidul. Esiteks ei olnud selleks hetkeks võimsamat ventilaatorit üldse küljes seega ei näinud mõtet seda testida.

Ja polnud aega ka pikemaks sõiduks, et testida. Hetkel jääb eraldi lüliti alla, et saaks Pärnu sõidu ajal testida.

Termokaameraga oleks hea vaadata kui palju temperatuuri alla võtab aga mingil põhjusel on raadiohäired nii suured, et töötava mootoriga lööb kaamera elektroonika segaseks. Saab mõõt ainult paari meetri kauguselt või seisva mootoriga.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests