laurielias zaz 968M 1982

Kommenteeri liikmete autosid ja räägi lähemalt oma autost.
Post Reply
laurielias
Posts: 12
Joined: Thu Oct 27, 2016 8:21 pm
Maakond: Põlvamaa
Contact:

laurielias zaz 968M 1982

Post by laurielias »

Juhtus siis selline lugu, et sõber ostis endale garaaži ning sai sapika kaasa. Kuna tal endal vene tehnika vastu absoluutne huvi puudub, siis sai see tema käest sümboolse tasu eest ära ostetud. Auto omanik on surnud, aga tänu pärijatele sai auto uuesti arvele võetud. Sapikas on olnud eaka meesterahva kasutuses, pärast tema surma jäi auto 5-10 aastaks seisma(täpselt ei tea). Auto seisukorraga sai enne ostu kõvasti tutvutud ning peale siduri õhutamise saime ka mootori käima. Tee võis alata minu enda garaaži.

Esimese asjana võtsin ette pidurid, kus vajas vahetust piduri peasilinder. Puhusin olemasoleva pidurisüsteemi vanast lögast õhuga puhtaks ja panin uue psk pidudrivedeliku sisse. Praegu töötavad pidurid väga hästi, kusjuures isegi käsipidur töötab algusest peale.

Üheks probleemiks osutus veel generaatori laadimise puudulikkus. Selle lahendus seisnes relee kontaktide puhastamises. Nüüd generaator laeb, aga tühikäigul on laadimispinge 12.5, seevastu pööretel on 14,3. Kas tühikäigul madal laadimispinge on normaalne või annab kuskilt midagi kruttida ?

Kuna mootor pole algselt õigesti käinud ja ise ka mootoritest suurt ei jaga siis oleme proovinud igasuguseid variante. Niipalju ma ikka jagan, et mootori tööks on vaja bensiini ja õhku, selle süütamiseks korraliku sädet. Nüüd ei teagi mida puudu või üle on. Ära sai vahetatud õli, loomulikult sai ka alumine rihmaratas ning ära puhastatud õlitsentrifugaal. Vahetatud sai ka küünlaid, täpselt ei mäleta enam mitmes komplekt juba peal on, aga ilmselt nende viga ei saa olla. Praegu on peal Ngk küünlad mitte, et vene omasid võtta pole. Autoga sai kaasa ka hunniku juppe, kust leidsin ka tuttuue rasvapaberi sees oleva jagaja koos kaanega. Olen proovinud vahetada mitmeid erinevaid detaile mootori juures, klapid on reguleeritud, aga käima ta pole õigesti siiamaani hakanud. Mootori tööst saate aimu videost, mille ma ka siia lisan.

Kere on üllatavalt heas seisus, üksikuid roostetäppe ikka leiab, kuid läbivat roostet pole tuvastanud. Põhjus kere heas seisukorras on see, et endine omanik on auto nö. ära konserveerinud. Õlitamisega on natuke liiale mindud, sest mõnes kohas on seda tökatit liiga palju ning peab bensuse kaltsuga puhtaks nühkima (pildil ukse alumised servad). Kõrvalistuja poolne aknatõstuki mehhanism sai ka otsa kui akna alla väntasin ning ust kinni tõmmates jäi ka pihku sisemine ukselink.

Praegu ongi põhiline probleem mootori käimine. Teadaolevalt on tal peal kahe lõõriga karburaator, mis tundub olevat seal juba sünnist saati, sest vaheflantsi ei tuvastanud olevat. Paraku on kõik võimalik.

Kevadeks on plaan auto legaalselt liikuma saada, hetkel ongi ainuke probleem mootori käimine. Huvitav on see, et kui tooreklapp on peal, siis sõidab, käib enam vähem. Kuid kui tooreklapi maha võtad siis paugub ja turtsub nii mis hirmus. Ise pole siiamaani õiget diagnoosi suutnud leida, miks mootor ei tööta. Kellel on häid ideid pakkuda, võib julgelt seda teha. Teema tegemise põhjus seisnebki selles, et foorumist abi saada ja remondi päevikut pidada, et teistel oleks auto käekäiku tore jälgida, vot tak.

Mõned pildid:
Image
Image
Image
Image
Image
Image

Video mootori käimisest:
https://drive.google.com/file/d/0By2Gh0 ... diajg/view
incz
Aktiivne Klubiline
Posts: 296
Joined: Sat Jun 27, 2009 12:47 pm
Contact:

Re: laurielias zaz 968M 1982

Post by incz »

Tundub huvitav kooslus, polegi veel sellist elusalt kohanud. Sellel peaks olema kõrgem ka surveaste ja töötama tänapäevase bensiiniga. kui ma ei eksi siis 50hp mootor.
See turtsumine tundub väga tuttav. kuidas sa panid süüte paika ja mis märke jälgisid? õige märk peaks vaatama kella kolme suunas kui selle järgi paigas peaks olukord paranema. Kui see ei aita siis võiks järgmisena teha korralik hooluds karpale. Samuti vaadata, et ei oleks kõver ja ei võtaks lisaõhku. kui tegemist on originaalkarpaga siis mitte kasutuada düüse ja muid kütuse/õhu vidinaid tavapärasest (2101)remondikomplektist, samuti on erinev ka kambris ujukitase.

pisut infot mis erinevused on: http://bob279.narod.ru/Auto/DAAZ1.htm

ehk on abi!
968; 968M
tuust
Aktiivne Klubiline
Posts: 477
Joined: Mon Oct 04, 2010 8:53 pm
Maakond: Läänemaa
Location: Haapsalu
Contact:

Re: laurielias zaz 968M 1982

Post by tuust »

Tundub, et selle tühjuse põhjuseks gaasi andmisel võib olla külm mootor+lahja segu.
Süüde ka ehk varane.
marek
Posts: 661
Joined: Sun Dec 03, 2006 1:59 pm
Contact:

Re: laurielias zaz 968M 1982

Post by marek »

Väga põnev masin (eriti kui originaalne 50 hp mootor).

Lisaks võimalikule lisaõhule (kui õhuvõtu ava kinni katta peab välja surema), tasub kontrollida ka jagaja korrasolekut (kui jagavõllil suur loks siis ka mootor ei saagi normaalselt käia) ja jagajasse minevaid madalpinge juhtmeid.

Küünalde kohta lugemist muhuklubist:

http://www.muhuklubi.ee/www/index.php?n ... opic&t=955

NGK ei ole sealsetel andmetel sapakale hea (ei kannata toorest), vene originaal A23 peaks paremini sobima (minul endal töötasid väga hästi).

Selline laadimine (tühikäigul madal) ongi normaalne sapaka enda generaatoriga.

Aga edu masinaga!
Paistab väärt ja korralik sapakas olema.
Image
laurielias
Posts: 12
Joined: Thu Oct 27, 2016 8:21 pm
Maakond: Põlvamaa
Contact:

Re: laurielias zaz 968M 1982

Post by laurielias »

incz wrote:Tundub huvitav kooslus, polegi veel sellist elusalt kohanud. Sellel peaks olema kõrgem ka surveaste ja töötama tänapäevase bensiiniga. kui ma ei eksi siis 50hp mootor.
See turtsumine tundub väga tuttav. kuidas sa panid süüte paika ja mis märke jälgisid? õige märk peaks vaatama kella kolme suunas kui selle järgi paigas peaks olukord paranema. Kui see ei aita siis võiks järgmisena teha korralik hooluds karpale. Samuti vaadata, et ei oleks kõver ja ei võtaks lisaõhku. kui tegemist on originaalkarpaga siis mitte kasutuada düüse ja muid kütuse/õhu vidinaid tavapärasest (2101)remondikomplektist, samuti on erinev ka kambris ujukitase.

pisut infot mis erinevused on: http://bob279.narod.ru/Auto/DAAZ1.htm

ehk on abi!
Süütesüsteemi aitas mul paika sättida sõber, sest ma ise pole veel nii pädev seda ise sättima. Proovisime vahetada süütepoole, kondekaid ja kõike muud, tulemuseta. Leidsin siit foorumist ühe hea teema, mis oli süüte paika seadmisel abiks. Märgid peaks vist paigas olema. Jagajat võid keerata, siia või sinna, mingi muutus on, aga tagasilöömine ja paukumine on nagu needus kallal. Kui nendest märkidest uuesti rääkida, siis nendega on ka huvitav. Nimelt kui õli vahetasin, siis võtsin ära alumise rihmaseibi mille sees asub tsentrifugaal. Puhastasin selle ära ja hakkasin tagasi panema ning avastasin, et sellel vidinal (täpset nime ei oska öelda) kuhu kinnitub alumine rihmaseib on ka kaks märki, sellised kaks nukki. Samuti on ka rihmarattal kaks kriipsu. Selle pika jutuga tahan öelda seda, et need kaks asja ja märgid ei olnud kohakuti, on ühe augu võrra nihkes. Tagasi sai seda rihmaseibi panna ainult ühes asendis, just nii nagu ta oli. Samas kui süütejärjekord vms. oleks vale siis ei käiks mootor ju maast ega ilmast.

Ma ei välista, et süütesüsteemis kõik korras on, pealegi mootori käimise häälest võib välja lugeda, et kõik silindrid ei tööta.
laurielias
Posts: 12
Joined: Thu Oct 27, 2016 8:21 pm
Maakond: Põlvamaa
Contact:

Re: laurielias zaz 968M 1982

Post by laurielias »

tuust wrote:Tundub, et selle tühjuse põhjuseks gaasi andmisel võib olla külm mootor+lahja segu.
Süüde ka ehk varane.
Mootor kõige soojem ei olnud ja, aga isegi kui soojaks läheb, siis on muutus olematu. Lahja kütusesegu on paljud kahtlustanud, aga ette ei oska suurt midagi selle parandamiseks võtta. Algselt oli enne bensiinipumpa kütusefilter vahel. Selle vahetasin ma alguses kohe uue vastu. Ühel päeval sai ka midagi putitatud ja siis mõtlesin, et võtaks kütusefiltri vahelt ära, et äkki bensiini pump ei jõua piisavalt pumbata vms. Võtsin filtri vahelt ära ning tundus, et auto sai remonditud. Käisime proovisõidul jne, kõik oli hea. Kauaks seda lõbu ei olnud, käib ikka samamoodi. Praegu ongi niimoodi olnud, et teed kuskil väikse muutuse, togid mootorituumis midagi, vahetad mõne vidina, siis natukseks on hea, aga mõne aja pärast on kõik jälle endine.
pooltelg4
Posts: 684
Joined: Mon Aug 18, 2008 9:47 am
Maakond: Viljandimaa
Location: Abja-Paluoja / Viljandi
Contact:

Re: laurielias zaz 968M 1982

Post by pooltelg4 »

Väga tore on näha uut aktiivset ja sapikast huvitatud klubilist :)

Eks kaua seisnud masinal võivad ikka sellised probleemid tekkida sest bensiin tekitab vananedes sadet ja ummistusi.
Proovi kuskilt hankida bensiinimootori silindrite survemõõtja.
Kui kõik surved samasugused 7..8 bari või enam siis suuremat viga seal ei ole, lihtsalt reguleerimise vaev.
Väga huvitav karburaator kusjuures. ;)
Image
Image
laurielias
Posts: 12
Joined: Thu Oct 27, 2016 8:21 pm
Maakond: Põlvamaa
Contact:

Re: laurielias zaz 968M 1982

Post by laurielias »

Mootori surveid sai ka mõõdetud, kolm silindrit olid 6,5 ja üks silinder oli 8 bari. Mõõtmised sai tehtud täpselt nii nagu oskasin, st. küünal küljest ja survemõõtja külge. Kuskil jälle räägitakse sellist juttu, et peab gaas põhjas mõõtma ning oluline oli ka vist mootori töötemperatuur.

Iseenesest auto vastu on huvi suur. Vahepeal kui üldse edusamme remontimise poole pealt ei ole, siis on juhtunud küll, et kaob igasugune huvi ja hakkad mõtlema, et miks mulle seda peavalu vaja on jne jne. Saaks mootori ilusti käima, siis peaaegu, et võib ülevaatusele minna ning seoses sellega tekib lausa tuhin peale midagi veel korda teha. Sõita on sellise aparaadiga suht muhe, tõmbab suu naerule küll :) Kevad ja ilusad ilmad peab ka veel ära ootama.
pooltelg4
Posts: 684
Joined: Mon Aug 18, 2008 9:47 am
Maakond: Viljandimaa
Location: Abja-Paluoja / Viljandi
Contact:

Re: laurielias zaz 968M 1982

Post by pooltelg4 »

Sapikaga ongi üks suur remont pidevalt, aga kui teed põhilised sõlmed ühe korra ja korralikult korda - siis teenib see auto Sind hästi! :)

Tavaliselt aga kiputakse kohe kui asi jälle natuke liigub kohe sõitma ja siis jääb remont pooleli ning varsti jälle teeääres või kanali peal. Aga soovin Sulle edu ja küsi ikka meie käest nõu. Uuri ikka mis selle karburaatoriga on.
Ja surveid mõõtes - lase süstlaga küünla avadesse natuke mootoriõli(u. supilusikatäis). Kui nüüd surved tunduvalt tõusevad on mootor lihtsalt kulunudk(kolvid, hülsid või/ja rõngad) ja ka sellest ei taha nad vahel käia.
Image
Image
laurielias
Posts: 12
Joined: Thu Oct 27, 2016 8:21 pm
Maakond: Põlvamaa
Contact:

Re: laurielias zaz 968M 1982

Post by laurielias »

Minu puhul on siiamaani selline reegel kehtinud, et käsile võetud remont ei saa kunagi esimese korraga niimoodi korda, et seda enam tegema ei peaks. Nimelt viimati just sai tehtud pidureid, vahetasin ära peasilindri, õhutasin ilusti ära ja pidurid olid nii nagu peab. Mainisin isegi teema tegemisel ära, et korras on. Nädala pärast pedaali vajutades pidurid enam nii hea ei olnud, pedaal vajus esimese vajutusega kohe põhja ning mõne pedaali vajutamisega muutus alles pedaal normaalseks. Olen eelnevalt ka autodel pidureid remontinud, aga sellist asja pole kunagi olnud. Võimalik et unustasin õhutusniplid piisava jõuga kinni keerata, või siis pigem on ikka kuskil süsteemis õhk sees. Eks ajan uuesti tõstuki peale ja proovin üle õhutada ja lekkeid kontrollida.
Kui suur tõenäosus on, et rataste juures olevad pidurisilindrid lekkima hakkavad, sest auto on seisnud pikalt, on see võimalik, et mansetid on vanad ja mõranenud.
sapikafänn
Aktiivne Klubiline
Posts: 198
Joined: Sun Oct 19, 2014 2:05 pm
Maakond: Tartumaa
Location: Tartu
Contact:

Re: laurielias zaz 968M 1982

Post by sapikafänn »

Tervitus,
Vähemalt ei hakka sul mõnda aega igav, on millega tegeleda. Põhiline, et tuhin ennem üle ei lähe kui sapikas sõidukorda saab.
Aeg võib muidugi mõjuda halvasti kummi tihenditele. Hakkavad mõranema. Aga samas minu sapikas oli seisnud alates 1991 ja ei ole nendel silindritel mitte midagi viga. Pesin süsteemi läbi, panin uue õli sisse ja tänaseni pidurid korras. Ei leki ja pedaal võtab ülevalt.
Sa võta trumlid maha ja vaata, kas silindrid on kuskilt niisked. Samuti kapoti all peasilinder. Ja õhutusnipleid ei ole vaja väga kõvasti keerata, lähevad katki. Samuti kontrolli piduritorud ja voolikud üle.
laurielias
Posts: 12
Joined: Thu Oct 27, 2016 8:21 pm
Maakond: Põlvamaa
Contact:

Re: laurielias zaz 968M 1982

Post by laurielias »

Möödunud pühapäeval sai uuesti karburaator juppideks võetud ja ära puhastatud kuid tulemuseta. Mootor läheb käima, aga põhimõtteliselt ei käi absoluutselt.

Iseenesest oleks hea variant see kui leiaks kellegi, kes aitaks auto käima panna. Enda mõistus on otsas, ei näe pointi oma aega asjatult raisata. Kas keegi oleks nõus või teab kedagi, kes sapika mootori käima oskab panna? Loomulikult me lepime tasu ka kokku. Võib julgelt kirjutada sõnumitesse.
pooltelg4
Posts: 684
Joined: Mon Aug 18, 2008 9:47 am
Maakond: Viljandimaa
Location: Abja-Paluoja / Viljandi
Contact:

Re: laurielias zaz 968M 1982

Post by pooltelg4 »

Selle Sinu video peal:

https://drive.google.com/file/d/0By2Gh ... iajg/view

on hästi näha ja kuulda, et kiirenduspump ei toimeta üldse, see võib ka olla hädade põhjuseks.
Kui ta aga kohapeal käia ei taha, siis võtab kuskilt lisaõhku või ikkagi ei liigu kütus karburaatoris õigesti.
Kirjuta siia ka, kus linnas/külas Sa asud, et abilistel oleks lihtsam Sinuni jõuda.
Image
Image
laurielias
Posts: 12
Joined: Thu Oct 27, 2016 8:21 pm
Maakond: Põlvamaa
Contact:

Re: laurielias zaz 968M 1982

Post by laurielias »

pooltelg4 wrote:Selle Sinu video peal:

https://drive.google.com/file/d/0By2Gh ... iajg/view

on hästi näha ja kuulda, et kiirenduspump ei toimeta üldse, see võib ka olla hädade põhjuseks.
Kui ta aga kohapeal käia ei taha, siis võtab kuskilt lisaõhku või ikkagi ei liigu kütus karburaatoris õigesti.
Kirjuta siia ka, kus linnas/külas Sa asud, et abilistel oleks lihtsam Sinuni jõuda.
Ah õige, auto asub Põlvas, vajadusel saaks toimetada ka kuskile.
pooltelg4
Posts: 684
Joined: Mon Aug 18, 2008 9:47 am
Maakond: Viljandimaa
Location: Abja-Paluoja / Viljandi
Contact:

Re: laurielias zaz 968M 1982

Post by pooltelg4 »

Tore, mul elab pool perekonda Põlvas ;)
Kui jätad PM sõnumi telefoninumbriga siis võtan Sinuga ühendust kui sinnapoole tulema hakkan(kui sa ennem korda ei saa). Saaks vähemalt vead ära defekteerida ja üle vaadata.
Image
Image
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests