ZAZ 968M (1976?) - Sipelgas

Kommenteeri liikmete autosid ja räägi lähemalt oma autost.
Post Reply
AhtiH
Aktiivne Klubiline
Posts: 1462
Joined: Fri Jun 04, 2010 11:50 am
Maakond: Harjumaa
Location: Tallinn
Contact:

Re: ZAZ 968M (1976?) - Sipelgas

Post by AhtiH »

Nüüd siis aeg starterist lähemalt rääkida.

Kasutusel on starter Bosch koodiga 0001108113. Starteri strateegilised mõõdud klapivad ja solenoidi nurk on õige. Võimsust 1,4kW ja tegu reduktoriga starteriga.

Image

Aukude positsioon on õige kuid suurus vale. Antud starteril on üks auk M12 ja teine 13mm suur. Sapikal on need aga M10 mõõdus. Mina lõikasin sinna uue keerme ja panin V-coili sisse ja siis sai juba originaal tikkpoldid panna. Võimalus muidugi ka kasutada teisi polte ja puurida mootoriploki ja kasti sisse suurem auk.

Teine asi, mis ei sobi on pendiks. Nimelt on sellel starteril 9 hammast kuid läbimõõt 25,8mm. Vaja oleks aga 9 hammast ja 29,64 mm (umbes). Selle vastu aitab pendiks Bosch koodiga 1006209534.

Ehk siis starter 0001108113 + pendiks 1006209534 annab kokku sobiva asja. Ainuke starter, mis vähegi sobis seega väike ümberehitus pole vast hull.

Originaalsüütepooliga masinal tuleb starterist süütepooli minev juhe panna läbi relee jooksma kuna starterisisest kontakti (nagu originaalil) ei ole.

Kes tahab siis minu käest võib saada sõbrahinda.
AhtiH
Aktiivne Klubiline
Posts: 1462
Joined: Fri Jun 04, 2010 11:50 am
Maakond: Harjumaa
Location: Tallinn
Contact:

Re: ZAZ 968M (1976?) - Sipelgas

Post by AhtiH »

Täna siis selline lugu u 40 km Viljandist Türi poole.

Image

Image

Image
pooltelg4
Posts: 684
Joined: Mon Aug 18, 2008 9:47 am
Maakond: Viljandimaa
Location: Abja-Paluoja / Viljandi
Contact:

Re: ZAZ 968M (1976?) - Sipelgas

Post by pooltelg4 »

Tuleb välja, et peab vist hakkama ka varu esiklaasi kaasas kandma. Arvasin, et sellel mudelil on ka kaitsekilega kahekordne klaas, aga võta näpust, soolaklaas hoopis ja tavaline. Mis siis ikkagi juhtus? Said kelleltki eessõitjalt kivi?
Image
Image
AhtiH
Aktiivne Klubiline
Posts: 1462
Joined: Fri Jun 04, 2010 11:50 am
Maakond: Harjumaa
Location: Tallinn
Contact:

Re: ZAZ 968M (1976?) - Sipelgas

Post by AhtiH »

Ega ma täpselt ei tea mis juhtus aga sõitsin Viljandist Tallinna poole ja järsku päis praks ning poole sekundiga oli klaasi täielikult pragusid täis ja välja ei näinud. Sel hetkel tulid autod vastu ja auk kõrvalistuja pool annab põhjust eeldada, et vastutuleva auto ratta alt pärit kivi tõttu see juhtus.

Kõik see juhtus kiirusel 90+ km/h ja läks hästi, et ainult üksikud killud sisse lendasid. Hiljem praksus veel tükk aega seni kuni oli täielikult pragusid täis. Klaas ise jäi ühte tükki aga pärast puksiirile sõitmist lõin ukse liiga tugevalt kinni ja keskelt kukkus sisse.

Puksiiriga sai auto Türile viidud kohalikku töökotta. Juht hakkas kohe klaasi otsima aga ei õnnestunud leida. Kui esmaspäeval ka ei leita siis viin ise klaasi sinna ja pannakse kohapeal külge.

Proua aga esitas mulle õigustatud küsimuse, mis pani mõtlema. "Mis siis kui see näiteks Rootsis oleks juhtunud?". Siis oleks asi ikka väga nutune olnud. Eile oleks vajadusel klaasi eest löönud ja vaikselt Tallinna töristanud aga väljamaal oleks keeruline olnud. Uut klaasi poleks kusagilt võtta olnud ja tervet reisi kilest esiklaasiga poleks ka teinud. Pealegi poleks korrakaitsjad ilmselt sellele väga hästi vaadanud.

Hetkel läheb ette tavaline klaas kuid vastu sai võetud otsus, et tuleb panna lamineeritud klaas nagu tänapäeva masinatel. Tahan ikkagi ka välisreisidel kindel olla. Uurin võimalusi aga ilmselt Venemaalt keegi seda tuua ei taha (meenub kuuldud jutt Volga poest). Ja ega see vene värk ei sümpatiseeri ka väga.

Praegu on kõige töenäolisem variant lasta teha sobiv klaas Eestis Lamitex'is. Ühe tüki hind läheks üsna kalliks kuna vorm vaja teha aga mitu tükki tellides saaks tükihinna mõistlikumaks.



Seega kui keegi veel on lamineeritud esiklaasist huvitatud siis ande märku ja teeme ühistellimuse.
metsamees
Aktiivne Klubiline
Posts: 603
Joined: Sat Dec 02, 2006 6:28 pm
Maakond: Tartumaa
Location: Tartu
Contact:

Re: ZAZ 968M (1976?) - Sipelgas

Post by metsamees »

Millegipärast oli mul jäänud meelde, et 968m-il vähemalt mingi osa esiklaasidest tuli kilega, aga nüüd sõpru läbi helistades väidavad kõik, et nemad sellist näinud ei ole.

Küll aga sain teada, et on olemas selline asi nagu turvakile.
http://www.turvakile.ee/turvakiled
Asja võib ju uurida. Konkreetset autot näidata ei oska, aga "üks oli pannud oma autole".

Päris uut kaasaegset klaasi ta ei asenda, aga vähemalt ei saa kildudega näkku, kui midagi juhtuma peaks.
AhtiH
Aktiivne Klubiline
Posts: 1462
Joined: Fri Jun 04, 2010 11:50 am
Maakond: Harjumaa
Location: Tallinn
Contact:

Re: ZAZ 968M (1976?) - Sipelgas

Post by AhtiH »

Jah olen sellest kilest teadlik ja korraks ka kaalusin seda. Aga kuna see kaitseb mind ainult kildude eest siis pole sellest suurt kasu. Kui ikkagi terve klaas läheb praguliseks ja läbi ei näe siis olen ikkagi lõhkise küna ees.

Seega lähen ikkagi lamineeritud klaasi teed. Kõigil tavaklaasiga sõitjatel soovitan aga klaasi kilega üle teha. Kõik läks hästi aga ebameeldiv kogemus oli sellegi poolest.

Eile oli üldse selline päev, et pardakaamera olemasolul oleks materjali üksjagu saanud.
Zapikasõber
Aktiivne Klubiline
Posts: 32
Joined: Thu Oct 11, 2012 9:16 pm
Maakond: Tartumaa
Location: Tartu
Contact:

Re: ZAZ 968M (1976?) - Sipelgas

Post by Zapikasõber »

Enamusel 968M-del on lamineeritud ehk tripleks klaasid.
Minu autol on näiteks selline, sest tal korralik kivitäke koos väikese mõraga sees.
Kindlasti on neid ka varuosana saada, kui otsida.
AhtiH
Aktiivne Klubiline
Posts: 1462
Joined: Fri Jun 04, 2010 11:50 am
Maakond: Harjumaa
Location: Tallinn
Contact:

Re: ZAZ 968M (1976?) - Sipelgas

Post by AhtiH »

"Uus" klaas autol ees ja juba mõnda aega seisab jälle minu valdustes. Klaasi asjaga ei ole endiselt tegelenud kuid peab kiirelt igasuguste asjadega liigutama hakkama.

Täna oli selline ilm, et oli suur tahtmine töö kõrvale jätta ja sõitma minna.
AhtiH
Aktiivne Klubiline
Posts: 1462
Joined: Fri Jun 04, 2010 11:50 am
Maakond: Harjumaa
Location: Tallinn
Contact:

Re: ZAZ 968M (1976?) - Sipelgas

Post by AhtiH »

Millalgi jaanuaris külmus spidomeetri tross ära ja keeras ennast krussi. Sellest ajast saati pole spidomeeter töötanud ja läbitud selle ajaga umbes 1000 km.

Täna käisin Volgast uut trossi otsimas aga ei saanud. Lisaks küsisin ka esiklaasi kohta. Öeldi, et võibolla on aga peab otsima ja mõõtma. Lisaks väideti, et pole kunagi näinud kilega klaasi sapikale seega ma ei näinud mõtet hakata otsimagi. Et siis vist ikkagi tuleb lasta ise teha.


Aga ilusa päikesepaistelise päeva puhul sai masin sõitma viidud. Homme juba Raplasse.

Image
AhtiH
Aktiivne Klubiline
Posts: 1462
Joined: Fri Jun 04, 2010 11:50 am
Maakond: Harjumaa
Location: Tallinn
Contact:

Re: ZAZ 968M (1976?) - Sipelgas

Post by AhtiH »

Täna sai TÜV pikendatud ja nüüd jälle mõneks ajaks mureta.

Endale meeldetuletuseks, et parempoolne seisupidur tahab tähelepanu saada.
Lisaks on heitgaasid paremast sumpsist veidi kehvemad kui vasakust. Erinevus küll väike aga siiski.
AhtiH
Aktiivne Klubiline
Posts: 1462
Joined: Fri Jun 04, 2010 11:50 am
Maakond: Harjumaa
Location: Tallinn
Contact:

Re: ZAZ 968M (1976?) - Sipelgas

Post by AhtiH »

Juba üleeelmine sügis sai kapotialune värvist puhtaks tehtud aga sinna see asi jäigi. Uus hooaeg tuli peale ja pidi ilma värvita kokku laduma.

Igatahes nädal või kaks tagasi otsustasin asja lõpuks ära teha kuna rooste oli korralikult võimust võtnud. Kiskusin ahju ja juhtmestiku ära ja alles jätsin ainult piduri ning siduri ja rooli. Eesmärk oli hooaja avamiseks auto ilusti kokku saada. Õhtul meenus aga, et aega polegi väga kuna 13. aprillil peaks ka sõitma minema.

Üks nädalavahetus läks luhta kuna ei saanud liivapritsi selleks ajaks kätte. Täna hommikul aga jätkus töö juba liivapritsiga. Oli üsna jube töö kuna igasugused nurgatagused oli vaja puhtaks lasta aga nähtavus oli suhteliselt olematu kaasneva tolmu tõttu. Igatahes tehtud see sai.

Homme peaks kogu pinna terasharjaga üle käima ja siis silikoonpesuga puhtaks pesema. Kui see kõik tehtud siis pinnad kinni katta ja ära värvida. Happekrunt - täitekrunt - kattevärv.

Kui värvitud siis tuleb kõik tagasi kokku laduda. Juhtmestiku võiks kohe ka uue teha aga ilmselt jääb see hetkel ületamatuks.

Hetkel tundub ulme kuid järgmiseks pühapäevaks peaks auto liikuma.

ImageImage
ImageImage

Image
AhtiH
Aktiivne Klubiline
Posts: 1462
Joined: Fri Jun 04, 2010 11:50 am
Maakond: Harjumaa
Location: Tallinn
Contact:

Re: ZAZ 968M (1976?) - Sipelgas

Post by AhtiH »

Happekrunt:

Image

Täitekrunt:

Image

Täna sai siis pinnad terasharjaga üle käidud nii palju kui see võimalik oli. Kuhu masinaga ei mahtunud läksin käsitsi aga mõned kohad jäid ikkagi tegemata.

Peale harjamist pesin pinnad silikoonpesuga puhtaks. Kõigepealt nühkisin jämeda karukeelega ja pärast lapiga üle. Mõlemalt puhul lasin pritsist pinnad silikoonpesuga üle.

Kui auto kaetud siis lasin peale happekrunti mitu kihti. Ei kuivanud nii kiiresti ära kui oleks pidanud kuid vist lasin veidi liiga paksud kihid ka. Tegu üldse väga vedela värviga ja nii mõnestki kohast läks jooksma. Värvikulu 0,4L.

Kui happekrunt kuivanud siis oli aeg täitekrundi käes. See kuivas mõnusalt kiiresti ära ja oli hea lasta. Hiljem hakkas tatistama kuna vett sattus sisse. Peab veel ühe eraldaja vahele panema. Värvikulu 0,6L.

Nüüd tuleb liitekohad kerehermeetikuga üle teha ja siis veel korra kruntida. Seejärel tuleb rahakott selga võtta ja minna poodi värvi segama, et saaks õiget tooni kollase kattevärvi ka peale.

Puhastamine oli jube töö kuna ligi ei pääsenud paljudesse kohtadesse aga värvimine veel hullem. Jube aretamine, et saaks kõik nurgatagused ilusti värvi alla ja samas kuhugi vastu ei läheks ning jooksma ei hakkaks. Igale poole aga ei saanudki värvi.

Õigem oleks vist nina eest ära võtta ja enne kokkupanemist korralikult puhastada ja värvida kuid seekord jääb nii.

Kasutasin Novol tooteid lihtsalt sel põhjusel, et neid oli mul kõige mugavam osta.
Silikoonpesuks Novol Plus 780
Happekrundiks Novol Protect 340
Täitekrundiks Novol Protect 300
AhtiH
Aktiivne Klubiline
Posts: 1462
Joined: Fri Jun 04, 2010 11:50 am
Maakond: Harjumaa
Location: Tallinn
Contact:

Re: ZAZ 968M (1976?) - Sipelgas

Post by AhtiH »

Hakkab vaikselt looma ja pühapäevaks saab auto isegi vist kokku.

Värviks Valspar MI pinnakas Devorist.

Image

Aga ei saa taaskord jätta mainimata, et kapotialust on ikka kohutav värvida ruumipuuduse ja tasapinnalisuse puudumise pärast.
AhtiH
Aktiivne Klubiline
Posts: 1462
Joined: Fri Jun 04, 2010 11:50 am
Maakond: Harjumaa
Location: Tallinn
Contact:

Re: ZAZ 968M (1976?) - Sipelgas

Post by AhtiH »

Auto koos ja väike sõit ka tehtud. Lõpuks sai spidomeetri tross ka ära vahetatud ning nüüd loeb ka kiirust ja kilomeetreid juurde. Täitsa imelik oli sõita.

Hammas on aga verel ja ilmselt läheb tulev pikk nädalavahetus samal lainel.

Kontrastiks pilt enne ja pärast:

Image

Image
AhtiH
Aktiivne Klubiline
Posts: 1462
Joined: Fri Jun 04, 2010 11:50 am
Maakond: Harjumaa
Location: Tallinn
Contact:

Re: ZAZ 968M (1976?) - Sipelgas

Post by AhtiH »

Täna sõidust tagasi jõudes jäi masin garaaži juurde sellise numbriga.
Väikest moodi teetähis kuigi vahepeal sai seisva odokaga läbitud 1000+ km.

Image
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Semrush [Bot] and 3 guests