Infoks tuunijatele ja ümberehitajatele

Asjalikud näpunäited.
Post Reply
Sapi-Vana
Posts: 745
Joined: Sun Nov 02, 2008 8:30 pm
Contact:

Infoks tuunijatele ja ümberehitajatele

Post by Sapi-Vana »

Panen üles lugemiseks ja teadmiseks võtmiseks järgmise teksti ja mõned kommentaarid ka.

Eesti Riikliku Autoregistrikeskuse (ARK) peadirektori asetäitja Rein Eineri sõnul lähtutakse Eestis autodele seatavate tehniliste tingimuste osas nö põhjamaade tavast, kus igasugusesse ümberehitamine ja tuunimine on rohkem reglementeeritud kui näiteks Saksamaal. "Siin on aluseks lihtsalt vajadus tagada liiklejate ohutus", kinnitab ta.

Eestis sätestab autode ümberehitamiseks ja tuunimiseks lubatud piirid Teede- ja sideministri määrus nr. 50, 18. maist 2001. See on ka esimene dokument, millega oma igapäevasõiduki ümberehitust või ilusamaks tegemist plaanides tasub tutvuda.

Selle põhjal loetakse ümberehituseks sõiduki konstruktsiooni muutmist, mille käigus muudetakse gabariitmõõtmeid, raskuskeskme asendit, teljekoormusi, raami ja käiguosa ehitust, kere ehitust või selle väliskuju, istekohtade arvu ja ehitust, mootori kütuse liiki, võimsust ja töömahtu ning paigaldatakse või eemaldatakse lisaseadmeid.

Kuiv kommentaar: seega kui sa näiteks oma sapikale paned koopaääre laienduse (no et ägedam välja näeks), siis seda võidakse vaadata kui ümberehitamist, milleks sa oleksid pidanud võtma loa. Sama käib näiteks juhtumi kohta, kus sa lihtsalt viskasid ühe istme välja. Ning näiteks karburaatori vahetamine ei ole ümberehitamine, sest sa ei ole PAIGALDANUD ega LISANUD lisaseadmeid - sa lihtsalt vahetasid ühe karbussi teise vastu.

Ümberehituseks ei loeta aga agregaatide, sõlmede ja osade asendamist samatüübilistega, kui selline asendus on valmistaja poolt ette nähtud. Ümberehituseks ei loeta ka väiksemate lisaseadmete ja varustuse paigaldamist (kliimaseade, allasõidutõkked, udutuled jne).

Näiteks kui nüüd läks karbussi vahetamiseks ja uus karpa on ÜLE 1,2L masinalt võetud, siis see läheb juba ümberehituse alla, sest seda ei saa lugeda originaalkarpaga samatüübiliseks. Samuti ei ole ümberehitus see kui sa oma sapikale ise ehitad soojenduse.

Rein Eineri sõnul ongi üheks suuremaks probleemiks see, et inimesed pole kursis sellega, mis on lubatud ja mis mitte. Nii pöördutaksegi registrikeskuse poole alles siis, kui sõiduki ümberehitus juba tehtud. Tehnilistele tingimustele mittevastamise korral tähendab see aga vajadust taastada sõiduki algne välimus või halvemal juhul see suisa lammutada. Seega tasub enne tööde algust kindlasti autoregistrikeskuse spetsialistidega ühendust võtta ning oma plaanid ära rääkida. Vaid sellisel juhul võib olla kindel, et ümber ehitatud sõiduk ka hiljem seaduses sätestatud tehnilistele tingimustele vastab.

Suhtlemist autoregistrikeskusega nõuab ka soov ise endale autot ehitada. Seaduse kohaselt on omavalmistatud sõiduk on oma tarbeks valmistatud omanäolise disainiga sõiduk . Varuosadest kokku pandud masin aga selle määratluse alla ei lähe ning seega ka registreerimisele ei kuulu

Seejuures ei ole isetehtud sõiduki mootori kütuse liik, töömaht ja võimsus piiratud, küll peavad mootori vibratsioon, müra ja heitmed olema lubatud piirides. Sõiduauto võib olla esirattaveoline, tagarattaveoline või nelikveoline.

Isetehtud sõiduki pidurisüsteem peab olema tehase poolt komplektselt valmistatud, ka peavad sõiduauto aknaklaasid, valgustusseadmed, istmed, turvavööd, veljed ja rehvid olema sertifitseeritud ning omama markeeringut E või e . Auto sillad ja rooliseade on soovitav valida mõnelt sama täismassiga automudelilt. Rooliseade peab olema ohutu roolisambaga.

See on nüüd see kena põhjus, miks mitte ühegi ise tehtud kardi või bagiga pole mõtet ARKi minna ja miks isegi külavaheteel sellisega tuuritades võid vahele jäämise korral väga suurest summast rahast ilma jääda.

Kel aga plaanis ise endale ralliauto ehitada ning sellega igapäevaselt liigelda, peab sellest plaanist aga koheselt loobuma. Ralliautosid registreeritakse vaid Eesti Autospordi Liidu avalduse alusel, kinnitab Rein Einer. Ka pole ralliauto tavaliikluses kasutamiseks ette nähtud, vaid sellega tohib sõita ainult treening- ja võistlusperioodil. Edaspidi plaanitakse võistlusautodele hakata välja andma ka eriseeria numbreid.


Nüüd siis põhinõuded eraldi.


Aknad
Tuuleklaasi läbipaistvus juhi vaateväljas peab olema vähemalt 75%, enne 1985. aastat valmistatud sõidukitel vähemalt 70%. Tagumises asendis oleva juhiistme seljatoest eespool asuvate sõiduki külgakende läbipaistvus peab olema vähemalt 70%, sõltumata nende valmistamise aastast. Kui tagaakna läbipaistvus on alla 70%, peavad sõiduki mõlemal küljel olema tahavaatepeeglid.


Seega näiteks poolläbipaistva päikesesirmi tuuleklaasile kleepimine (no see roheline vöönd ülaosas) ei ole hea mõte.

Mootor
Asendusmootorina on lubatud sõidukile paigaldada valmistaja poolt sellele automudelile ette nähtud valikusse kuuluvaid mootoreid. Kui vahetusmootoreid ei ole toodetud ja sõidukile otsitakse asendusmootorit, siis tuleb arvestada sellega, et asendusmootor ei tohi originaalmootorist erineda võimsuse poolest rohkem kui 30 protsenti, mootori töömahult 20 protsenti ning mootori massilt 10 protsenti. Ka võib asendusmootori paigaldamisel muuta ainult mootori kinnitusdetailide ehitust, kerele ja raamile sisselõikeid teha ei tohi.

Siin keegi kunagi tahtis sapikale mootorratta mootori peale aretada. Arvestades kõike siin ülemises lõigus kirjutatut - legaalseks seda asja muuta ei saa.


Katus
Kaasaegsetel sõiduautodel on kandevkere üheks kandeelemendiks katus. Katuse eemaldamine nõrgestab keret, seetõttu tuleb kere põhja sõitjate ohutuse tagamiseks kabrioletile paigaldada turvakaar. Seetõttu on soovitav enne tööde alustamist konsulteerida ARK tehnoosakonna või viimase poolt tunnustatud eksperdiga. Enne ümberregistreerimist peab sõiduki ohutust kontrollima ekspert.


Tuled
Iga laterna toonimine rikub ära selle laterna vastavuse nõuetele ja seega ei ole lubatud. Auto põhja alla lisavalgustuse paigaldamine ei ole lubatud. Omavoliline tulede asendamine on keelatud


Summutid
Heitgaaside süsteemi ümberehitamine on keelatud. Küll võib aga kasutada konkreetsele masinale tootja poolt ette nähtud summuteid.

Kurb... väga kurb. Ma just sain omale ühed Kadeti potid, mis tundusid nii hästi sobivat.


Sisustus
Kere/kabiini sisustus peab vastama valmistaja juhendile. Valmistaja juhendile vastav tähendab seda, et tohib paigaldada sõidukisse ainult sellist armatuurlauda, millist valmistaja sinna ette näeb.

Istmed peavad vastama valmistaja juhendile ja olema selle juhendi kohaselt kinnitatud.

Rooli peab omama vastavuse sertifikaati ja valmistaja tõendit selle kohta, millisele sõiduki tüübile see on sobiv. Sertifikaadi puudumisel peab ARK määrama rooliratta kõlblikkuse ekspertiisi ja tegema nõuetele vastavuse kohta märkuse sõiduki registreerimistunnistusele.

Seega kui oled oma sapikale uued lääne istmed sisse pannud, siis iste peab ette üles käima ikkagi ja kui tal on külglukustus, siis see peab ka jääma.


Rattad
Sõidukil peab kasutama valmistaja poolt ettenähtud rehve ja velgesid.

Kui seda nüüd otse nii võtta, siis see on surm kõigile sapika valuveljeprojektidele.

Kere
Antitiibade ja spoilerite paigaldamine on lubatud, kuid seda on soovitav lasta teha firmadel, kel on olemas vastav kogemus.

Kängururaudu tohivad omada vaid pärast 1.jaanuarit 2002 registreeritud M16 ja N16 kategooria sõidukid. Enne seda kuupäeva esmaregistreeritud sõidukitele see nõue ei kehti. Sapikas ei ole kummagi kategooria auto, seega ei mingeid känguru- ega pulliraudu.

Sõidukite esimesi ja tagumisi kaitseraudu ära võtta ei tohi.

_________________________________

Seega siis on nõuded jällegi karmimaks aetud. Tont seda teab, kellele seda vaja oli, aga põhimõtteliselt tähendab see, et näiteks Mati Leivategija võib oma projektid sellise dokumendi valguses rahus utiili viia.
Last edited by Sapi-Vana on Thu Feb 11, 2010 10:47 am, edited 1 time in total.
von Zapp ehk Sapi-Vana.
Sapi-Vana
Posts: 745
Joined: Sun Nov 02, 2008 8:30 pm
Contact:

RE: Infoks tuunijatele ja ümberehitajatele

Post by Sapi-Vana »

Sama teema käib muuseas ka helituuningu kohta. Kui sa näiteks "nupud paremal põhjas" musa kuulad ja mundrimehed su auto ARKi kontrollima viivad, siis kui helivaljuse parameetrid tehase poolt määratuga 20% nihkega ei kattu pead süsteemi demonteerima.

Tean Võrus ühte juhtumit, kus nii ongi läinud.
Last edited by Sapi-Vana on Thu Feb 11, 2010 11:09 am, edited 1 time in total.
von Zapp ehk Sapi-Vana.
madis1080
Posts: 529
Joined: Sat Dec 02, 2006 7:19 pm
Contact:

RE: Infoks tuunijatele ja ümberehitajatele

Post by madis1080 »

Julgeks väita et eestis olevates sapikates on vast 5% originaal summutaja osasid veel all:)
Sapi-Vana
Posts: 745
Joined: Sun Nov 02, 2008 8:30 pm
Contact:

RE: Infoks tuunijatele ja ümberehitajatele

Post by Sapi-Vana »

Noh, eks Eestis olevatest sapikatest nii umbes 5% on ka läbitud tehnoülevaatusega... Paljudel siingi klubis registreeritutel on sapikal hetkel ette näidata toimiv tehnoülevaatus? Või lausa nii TÜV kui ka kindlustus?
von Zapp ehk Sapi-Vana.
madis1080
Posts: 529
Joined: Sat Dec 02, 2006 7:19 pm
Contact:

RE: Infoks tuunijatele ja ümberehitajatele

Post by madis1080 »

Tüv on mul olemas, aga kindlustust talveks ei teinud:)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests